joi, 10 ianuarie 2013

Un început pentru o comunicare publică serioasă?



Anunțul lui Victor Ponta de a susține o conferință de presă despre „starea națiunii” este o bună idee de comunicare. După nenumăratele bâlbe de la începutul anului (forfetarul și timbrul de mediu încă plutesc în aer, reducerile prin ministere par a nu prea fi de fapt reduceri), dar și având în vedere vizibilitatea totuși redusă a momentului învestiturii (cu câteva zile înainte de Crăicun), premierul fixează un exercițiu de comunicare publică prin intermediul căruia are posibilitatea de a veni cu primele linii ale poveștii lui 2013. Marcând, bineînțeles, și un bilanț despre ce a moștenit (de la Guvernul Ponta I? de la Guvernul MRU, Boc? – aici e mai problematic).

Nu strică deci, în comunicarea noastră publică, să mai aruncăm un ochi la ce fac alții bine. Chiar în aceste zile, înaintea ceremoniei de învestire a lui Obama pentru cel de-al doilea mandat, guvernatorii americani dau seamă, prin discursuri publice, despre ce au făcut în ultimul an. Nu este „state of the union”, ci „state of the state”. Întreb aici și sunt curios de răspunsuri: oare câți dintre aleșii noștri locali, dintre „baronii” noștri fac periodic și serios același lucru? Visez, nu?

Un discurs despre „starea națiunii” ținut de primul-ministru este o ocazie pentru a scoate puțin în evidență ceea ce lipsește atât de mult în România – o comunicare publică serioasă. La noi, comunicarea publică este, dacă nu omorâtă, atunci ruda săracă a comunicării politice. Și zău dacă merită să fie așa.

Avem nevoie de ritualizarea unor astfel de momente de dare de seamă. Bine pregătite, ele pot aduce atât beneficii de imagine titularului funcției, cât și o minimă evoluție spre pacificare în relația guvernant – guvernat.

Momentul de astăzi nu are cum să nu mă trimită la penibilul sfârșitului de an în comunicarea publică – un timp al bilanțului și al trasării contururilor, al aruncării ancorelor de comunicare pentru viitor, dar mai ales de valorizare a poziției simbolice și de putere în stat. Atunci, Președintele a preferat să transmită un mesaj scris, premierul a dat și el unul câteva ore mai târziu, ca să fie. M-am uitat cu câta atenție și interes au așteptat și au urmărit francezii mesajul de la TV al lui Hollande de sfârșit de an. Au fost acolo mesajele tradiționale, dar și repere pentru politicile anului 2013 (accentul pe locuri de muncă, ambiția cu impozitul de 75% ș.a.). În fine, un moment prezidențial. Știu că la noi sunt încă amintirile zicerilor lui nea Nicu și ale aparițiilor lui nea Nelu cu 5 minute înainte de miezul nopții. Dar acum mijloacele sunt altele, mediile de comunicare și oportunitățile permit mult mai multă creativitate.

Pentru ca o comunicare publică, în interes public să prindă puteri, e nevoie de semnale și de seriozitate de la cel mai înalt nivel (poate și un purtător de cuvât decent la Palatul Victoria, ca să fiu rău). Vedem, poate, în 2013 făcut bine ce a ieșit prost în 2012.

Credit poză aici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...