Așteptăm cu toții prima dezbatere dintre Obama și Romney. Suntem în plin proces de setare a așteptărilor, de încercare de a influența întrebările pe care Jim Lehrer le va pune, de stabilirea a ceea ce ar putea fi întrebări „mortale” pentru candidați. Toată lumea așteaptă glonțul de argint, ceva ce noi, românii, credem că am văzut în 2009 sau în „moartea căprioarei” din 2004.
Va avea loc deci dezbaterea, prima din cele trei și cea considerată cea mai importantă. Marea presiune este pe Romney, aflat în spatele lui Obama la o distanță semnificativ mai mare decât marja de eroare a sondajelor. O prestație foarte bună în această seara l-ar putea readuce în cursă pe candidatul republican.
După dezbatere, vom avea în mod clar sondajele de opinie despre cine a câștigat confruntarea. Ele vor fi însoțite sau precedate de o întreagă armată de analiști, preocupați să dea citirea situației în media și să-și impună fiecare cadrul de interpretare.
Întrebarea, pusă de multe zeci de ani în rândul politicienilor, jurnaliștilor, specialiștilor în comunicare politică și universitarilor, este cât contează aceste dezbateri pentru intenția de vot, pentru rezultatul alegerilor.
Răspunsul general este că dezbaterile prezidențiale influențează puțin spre deloc intenția de vot. O spun suficienți specialiști:
• Holbrook: Foarte mici schimbări în intenția de vot sunt înregistrate ca urmare a expunerii la dezbatere.
• G. Gallup: 4 dezbateri din 10 au contat decisiv în stabilirea rezultatului alegerilor prezidențiale din SUA.
• Schroeder: Dezbaterile schimbă mai degrabă percepții decât intenții de vot.
• Popkin: Dezbaterile prezidențiale sunt pentru alegeri ce sunt tratatele pentru războaie. Ele ratifică ce a fost deja stabilit pe câmpul de luptă.
Găsiți aici abordarea celor de la Washington Post, în pregătirea dezbaterii de astăzi.
Ar trebui ca patru condiții să fie îndeplinite pentru ca dezbaterile să conteze (Chaffee):
• cel puțin unul dintre candidați să fie relativ necunoscut.
• mulți alegători să fie indeciși.
• alegerile să pară foarte strânse.
• fidelitățile de partid să fie slabe.
Nu ar părea că suntem în niciuna din cele patru situații. Și atunci, de unde toată această agitație?
Răspunsul ar fi că dezbaterile sunt în primul rând uriașe fenomene mediatice. Audiențele sunt undeva între 50-70 milioane în America, ceea ce face din dezbaterile prezidențiale adevărate Super Bowl-uri ale politicii (și deci sursă de profit pentru media). Comunicațional și mediatic, dezbaterile sunt finala campaniei electorale.
Să ne bucurăm așadar de evenimentul de diseară! În ceea ce privește Președinția SUA, zarurile par că au fost deja aruncate.
Sursa poză: aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu